Anbefalinger for dimensionering og placering af rum i en enhed, der yder lindrende behandling
En række funktionsdiagrammer viser de anbefalede placeringer af rummene. Diagrammerne tager udgangspunkt i enhedernes forskellighed. Hvilke rum der indgår og deres placering afhænger dog altid af muligheder og begrænsninger i det enkelte byggeri. Eksempelvis kan mulighederne for dobbeltudnyttelse variere meget afhængigt af, om enheden ligger på et hospital eller et hospice. Læs mere om dette under Rammebetingelser.
Funktionsdiagrammerne er eksempler på, hvordan en institution bedst mulig kan indrettes ud fra anbefalingerne i designprincipperne.
Brug funktionsdiagrammerne som inspiration og udvælg de rum, der er mulige at implementerer med udgangspunkt i rammebetingelserne i det specifikke byggeprojekt. REHPA kan igennem et rådgivningsforløb hjælpe med denne proces. Læs mere under Rådgivning.
Du kan læse beskrivelser af de enkelte rum i rumprogrammet nedenfor. Rumsammensætningen i rumprogrammet tager udgangspunkt i en enhed der ligger uafhængigt af andre institutioner og indeholder et dagscenter. Rummene i rumprogrammet er opdelt i flere forskellige grupper;
Ankomst – Sengeafsnit – Personaleafsnit – Perifere personale-faciliteter – Dagscenter
Rummene har farvekoder der viser, hvilke brugere der primært opholder sig i rummet og derfor er i fokus i udformningen af rummet.
Primært opholdsrum for indlagte patienter og deres pårørende samt arbejdsplads for personalet.
Primært opholdsrum for patienter og deres pårørende i dagscenter samt arbejdsplads for personalet.
Rum der primært eller udelukkende bruges af personalet.
Rumprogrammet er udarbejdet på baggrund af det eksisterende rumprogramprogram i Program for Det Gode Hospice i Danmark(2009), oplysningerne fra designprincipperne og et observationsstudie (2013) udført af REHPA. Læs mere om studierne i Vidensbanken.
Indgang
En samlet primær ind- og udgang for alle brugere af enheden
Venteområde på 5-10 m²
Et mindre venteområde for besøgende ved indgangen
Disse rum og arealer i sengeafsnittet benyttes både af patienter, pårørende, frivillige og personale. Afhængigt af institutionen kan det samlede areal for sengeafsnittet variere. Økonomiske beregninger gennemført i forbindelse med udviklingen af Program for Det Gode Hospice i Danmark (2009) viser, at der bør være minimum 12 sengepladser i en palliativ enhed, når den drives som en selvstændig enhed*.
En særligt udgang fra sengeafsnittet
En særlig udgang som kan danne ramme om udsyngningen, hvor de pårørende bærer kisten ud.
12 Sengestuer på 25-35 m²
Sengestuen er den primære ramme om patienternes ophold i enheden, og studier viser at de opholder sig op imod 80 % af tiden på sengestuen*. Det er ofte her de får besøg af pårørende, det er her de modtager behandling af personalet, og ofte også her de spiser. Derfor skal designet af sengestuen tage udgangspunkt i alle designprincipperne.
1 Køkken-alrum på min. 50 m²
Rummet fungerer som et hjerte, et samlingspunkt og et mødestede for patienter, pårørende, frivillige og personale. Her spiser patienter og pårørende, hvis de ikke sidder på sengestuen.
1-2 Toiletter på 7 m²
Der skal være toiletter til de besøgende i fællesarealerne.
1-2 Pårørenderum på 15-20 m² eller 25-35 m²
Pårørenderum bruges af pårørende, som ikke ønsker at overnatte på stuen sammen med patienterne, eller i de tilfælde, hvor det ikke er muligt, samt i situationer hvor de pårørende har behov fra at trække sig tilbage og være alene.
1-2 Nicher af varierende m²
Nicher som uformelle mødesteder til samtaler mellem patienter, pårørende, personale, læger, præst og bedemand eller til brug ved telefonsamtaler.
1-2 Samtalerum på 10 – 15 m²
Samtalerum er mindre rum til private spontane samtaler mellem personale og pårørende.
Refleksionsrum på 20 m²
Et spirituelt rum til refleksion og religiøse handlinger.
Wellness-rum på 20 m²
Et wellness-rum med et stort badekar til bad og smerteterapi af patienter.
Udearealer
Der skal laves et udeareal med naturelementer særligt for sengeafsnittet.
Medicinrum på 15 m²
Medicinrum bruges til fælles opbevaring og dosering af medicin.
1-2 Skyllerum på 10-15 m²
Et rum til rengøring og begrænset opbevaring af plejeudstyr.
2-4 Nærdepoter på 15 m²
Rum til opbevaring af hjælpemidler, som bruges i det daglige.
Linnedrum på 15-20 m²
Et rum er til opbevaring af rent linned og rullemadrasser.
Vaskerum på 8 m²
Vaskerummet er til vask af linned, personalets uniformer, linned fra køkkenet og andet udstyr.
Kontorområdet
Kontorområdet omfatter kontorpladser til administrativt personale, plejepersonale, det palliative team, frivilligkoordinator, præst, ledere mv. Antallet af kontorpladser i personaleafsnittet, den samlede og individuelle størrelse af rummene må forventes at variere afhængigt af normeringen og rammebetingelserne i den enkelte enhed.
Kontorområdet etableres med fokus på et teambasseret arbejdsmiljø, men med øje for diskretion og privathed omkring arbejdet bl.a. ved at styre lydforholdene samt ind- og udsyn. Grupperingerne kan organiseres, så nogle er i lukkede rum og andre er mere åbne. Det vil variere fra enhed til enhed, hvilken løsning der foretrækkes og ofte vil nogle kontorpladser skulle ligge i enekontorer.
En arbejdsplads bør som udgangspunkt dimensioneres på 17 m2 pr kontorplads, hvilket dækker over kontorareal, størrelsen af møderum og print/kopi. Kontorområdet skal indeholde reolplads til de forskellige personalegrupper.
Vagtstue på 25-30 m²
Kontor- arbejdsstationerne for det medicinske personale.
Reception og kontorpladser på 5-10 m²
Kontorpladser for det administrative personale og evt. receptionist.
Kontor
Et fælles kontor med arbejdspladser til f.eks. psykolog, præst, musikterapeut og fysioterapeut.
Kontor til frivilligkoordinator på 10-15 m²
I nogle af enhederne er der en stor mængde frivillige og derfor også en frivilligkoordinator, der er ansat til at administrerer de frivillige og deres arbejde. Kontoret er således samlingspunktet for de frivillige.
1-2 Lederkontor på 10-15 m²
Kontor til lederen og evt. til mellemlederen i enheden.
Kontor til det palliative team
Kontor til personalet, der yder palliation til patienter, der ikke nødvendigvis er indlagt i enheden. Teamets konsultationer foregår på mange forskellige måder vha. telefon, ved besøg i patientens eget hjem, i konsultationsrum i forbindelse med dagscenteret eller på sengestuerne i en anden enhed.
Kopirum, på 3 m²
Til kopi og print
Arkivrum på 5 m²
1-2 Toiletter på 7 m²
Toiletter til personalet placeres tæt på arbejdsstationerne. Antallet tilpasses individuelt til hver enhed.
1-2 Konsultationsrum på 10-15 m²
Hvis enheden har en læge eller psykolog tilknyttet, så bør de have et kontor eller et konsultationsrum til konsultationer og samtaler med patienter og pårørende. Denne rumtype benyttes også af det palliative team, når der etableres et dagscenter i enheden. Antallet af konsultationsrum vil variere fra enhed til enhed.
1-2 Møderum på 20-25 m²
Møderum til undervisning, interne og eksterne møder.
Pauserum på 20-25 m²
Pauserum og mødested for hele personalegruppen.
Køkken på 120 m²
Industrikøkken til tilberedning af mad til sengeafsnittet, dagscenteret og personalet.
Pedel-rum på 10 m²
Kontor og værksted til altmuligmand.
Fjerndepot på 70 m²
Fjerndepotet er til forskelligartede opbevaring. Det er et rum der ikke bruges så ofte.
Omklædning og bad – kvinder på 30-40 m²
Omklædningsforhold for ansatte og frivillige inkl. toilet, brus og aflåselige skabe. Arealforskellen skyldes, at der ofte er flere kvinder end mænd blandt personalet i enhederne.
Omklædning og bad – mænd på 20 m²
Omklædningsforhold for ansatte og frivillige inkl. toilet, brus og aflåselige skabe.
Teknikrum
Til nyetablerede enheder bør der dimensioneres et rum med plads til ventilationsanlæg, teknik, vandbeholder og lignende. Rummet dimensioneres ud fra behovene i den enkelte enhed, og arealet varierer meget fra byggeri til byggeri. Det er desuden vigtigt at ventilationsaggregater, generatorer og lignende ikke placeres så de giver støj og lugt gener i opholdsarealerne både ude og inde.
Af- og påsætningsplads
En ambulance skal kunne køre helt ind til hovedindgangen for at hente eller aflevere en patient. Hvis der er etableret et dagscenter, skal en minibus kunne aflevere patienterne ved indgange.
Ved den særlige udgang skal rustvognen kunne parkere med bagenden ved udgangen, når de pårørende bærer kisten ud under udsyngningen.
Parkeringsplads
Der skal være parkeringspladser til ansatte, pårørende og patienter.
Affaldsrum m.m.
Et separat hus/rum med opdelt til affald til afhentning, snavset linned/vasketøj til afhentning og evt. opbevaring af iltflasker.
Patienter i dagscenteret kommer på kortere besøg i forbindelse med en konsultation eller en social aktivitet. Dagscenteret skal være handicapvenligt, men der vil ikke være sengeliggende patienter.
Fællesområde på 120 m²
Der skal være et stort opholdsrum til patienterne. Det forventes, at der dagligt er maksimalt 12 patienter og 2-3 ansatte til stede samtidigt (størrelsen baserer sig på erfaringer fra tre engelske hospicedagcenter og rummer en vis usikkerhed).
Udearealer
Der skal etableres et udeareal med naturelementer særligt for dagcenteret.
2 Toiletter på 7 m²
Toiletterne skal være handicapvenlige.
Skyllerum på 12 m²
Der kan etableres et skyllerum, hvis der er behov.
1-2 Hvilerum på 10-12 m²
Patienterne i dagscenteret kan også ofte svækkede af deres sygdom og kan have brug for et hvil under besøget.
Genoptræning/terapirum på 15 m²
Nogle af patienterne vil være i genoptræningsforløb i enheden. Det vil dog variere fra enhed til enhed. Deciderede genoptræningsrum kan udformes og dimensioneres meget forskelligt afhængigt af træningen. Her beskrives et terapirum, hvor patienterne kan få massage til lindring.